2009. dec 03.

Ha péntek, akkor hal

írta: Marty
Ha péntek, akkor hal

Olasz módra egy-egy pénteken halat készítek ebédre, vacsorára. Persze nem olyan egyszerű, mint egy szelet hús elkészítése, több buktatója is van a hal receptnek. Az egyik: ha előre kiválasztom a receptet, akkor tuti, hogy nem volt fogás abból a fajtából, amit keresek. Ezért inkább, előbb halat veszek és utána választok receptet. A másik: dunsztom sincs, hogy is kell megpucolni a halat, milye ehető, milye nem. Az első alkalommal amikor hazacipeltem nagy büszkén a halamat, kiderült, hogy bizony, ennek még mindene megvan és igen büdös őkegyelme. Mindegy, leküzdöttem pánikomat és levágtam fejét, farkát, majd szépen kitisztítottam belülről és bedobtam a sütőbe. Finom lett, de vagy egy órát vacakoltam vele. Másnap elmentem élesebb kést venni és örökre az agyamba véstem, hogy a legegyszerűbb, ha halas fiút megkérem, hogy tisztítsa meg nekem a kiválasztott halacskát. Halas fiú egyébként is aranyos, mindíg elmagyarázza, hogy mi is az amit látok, mit lehet vele csinálni és hogy a legfinomabb. Például tőle tudtam meg, hogy amit mindíg találok a halasnál, az a pesce azzurro (világoskék hal). Nem, nem a színe miatt hivják így és nem is egy fajta hal, hanem egy csoportosítási formája a halaknak. Ha jól tudom, akkor ezt a megnevezést a kereskedelemben használják, a kisebb testű, nagy mennyiségben előforduló halakra.

 

Pesce azzurro: la sardina (szardínia), l'alice o acciuga (ajóka vagy szardella), lo sgombro(makréla), l'aguglia (trombita hal), lo spratto o papalina (sprott),la sogliola (lepényhal, nyelvhal), il lanzardo (venetoi elnevezése a foltos makrahlanak), la costardella (makrélacsuka),...

És íme egy pesce azzuro recept:

Sogliole al forno con pomodori ciliegia

Sült "lapi hal" (naphal) koktél paradicsommal

 

4 főre

Elkészítési idő: 25 perc

Bonyolultság: 1

Hozzá valók: 

  • 8 szelet filézett sogliola
  • 500 g koktél paradicsom
  • 3 evőkanál extra szűz oliva olaj
  • 2 gerezd zúzott fokhagyma
  • 2 kanál apróra vágott petrezselyem
  • só, bors

 

Elkészítése: 

Melegítsétek elő a sütőt 180°-ra és egy hőálló tálat kenjetek ki olajjal. Kenjétek meg a filéket is egy kis olajjal és tegyétek a már előkészített tálba. Szórjátok meg petrezselyemmel, fokhagymával és tegyétek rá a koktélparikat. Ízesítsétek sóval, borssal és a maradék olajat öntségek a tetjére. Tegyétek a meleg sütőbe és 15-20 percig süssétek.

Jó étvágyat!

 

Szólj hozzá

receptek kis kék könyv