2009. sze 18.

Rizottó recept vagy risotto????

írta: Marty
Rizottó recept vagy risotto????

Most, hogy is van ez????

Az olaszok risottonak [rizotto] nevezik azt az ételt, amint a nagymamám "nícses rizsnek" (palócul), szép magyarul meg rizottónak hívunk, de számomra a leginkább a tejberizshez hasonló, ránézésre:) 

Be kell vallanom, hogy én nagyon féltem a rizottótól. Azt hittem, hogy ezt csak a nagyon profi szakácsok tudják megfőzni, így hozzá sem mertem kezdeni. Néztem a neten a recepteket és kicsit megszeppentem, mert hát alapszbályok, meg nem mindegy a rizs, meg a húslé, meg a bor, meg az idő, meg a keverés, meg a ... oh, hát én nem, áh, esélyem sincs egy jó rizottó megfőzéséhez. Persze még az is rátett egy lapáttal a félelmeimre, hogy a kritikusom egy igazi olasz pasi. Ah-ah-ah-ah... Aztán jött a kis kék könyvecske, meg a barátnőm, aki elmagyarázta, hogy nem is olyan nagy dolog ám. Így kezdtem a rizottókat főzögetni, szépen sorban.

Két dolgot fűznék hozzá az alapszabályokhoz, meg egyebekhez. Az egyik a risz, aminél a lényeg, hogy ne uncle bens rizst akarj rizottonak, mert az soha az életben ne fog neked úgy összállni, ahogy annak kellene, nem erre teremtetett. Ha valaki nagyon tanácstalan rizs ügyben, kérdezze meg nagymamámat, milyen fajta rizst szokott venni, mert az ő rizsében megáll az a varicska (fakanál), úgy, ahogy annak kell;) és én sajna nem ismerem az otthoni rizsfajtákat. A másik az a bizonyos húsleves, húslé vagy ki hogy hívja. Kedveseim, nem kell izgulni, nem kell húslevest főzni, a huszonegyedi században élünk. Kérdem én, mire valók az instant cuccok, ha nem erre? Nagyon jó a húsleveskocka is, persze megfelelő mennyiségű vízben feloldva. Ne tessék azt hinni, hogy az olasz anyukák húslevest főznek minden áldott rizottóhoz.

Akkor hát, meg van a rizsünk, a husilénk, a bátorságunk, kell még egy kis fehér bor és a recept a kis kék könyvből. Íme:

Risotto al gorgonzola  

Gorgonzolás rizottó

4 főre

Előkészítés: 5 perc

Főzési idő: 25 perc (itt megjegyezném, hogy ez a rizstől függ)

Bonyuloltság: 1 (hoppá, figyelitek, nem is olyan bonyolult)

Hozzávalók:

  • 280 g kerek szemű, gyors, rizottónak való rizs
  • 125 g gorgonzola
  • 1 vörös hagyma, felaprítva
  • 20 g vaj
  • 6 evőkanál száraz fehérbor (tessék jobb minűségű bort választani, nem kell drága, csak iható;)
  • 1 db húleves kocka (nini, még a recept is ezt írja)

Elkészítése: 

Olvasszuk fel a vajat és közepes tüzön pirítsuk meg benne a hagymát. Adjuk hozzá a rizst és még két percig pirítsuk folyamatos keverés mellett. Öntsük hozzá a bort és hagyjuk elfőni, vigyázat, könnyen leég. A recept azt írja, hogy adjunk házzá egy merőkanálnyi meleg húslevest, majd mikor elfőtt ismételjük meg a folyamatot, addig, amíg el nem fogy a leves és folyamatosan kevergessük. Én néha lusta vagyok felette állni, ezért annyi levet adok hozzá, hogy éppen ellepje a rizst és lassú tüzön hagyom főni. Majd mikor elfőtt a lé, újra adok hozzá egy keveset, attól függően mennyire főtt meg a rizs. Persze a folyamatos adagolás és kevergetés mellett sokkal krémesebb, bársonyosabb lesz, de szerintem mindkét esetben ehető a végeredmény. Nagyjából 15 percig kell főzni. Én kicsit tovább szoktam, mert nem szeretem "al dente". Érdemes kostólgatni. Amikor készen van a rizs, hozzá lehet adni a gorgonzolát, keverjük jól össze és azonnal tálalható.

Ennyi, jó étvágyat!

 

 

 

 

 

Konyhai kis szótár:

riso [rízo] - rizs

cucchiaio [kukiájo, hm vhogy így] - evőkanál

cipolla [csipolla]- hagyma

burro  - vaj

brodo  - húsleves

sale [szale]- só

padella [pádella] - serpenyő

vino  - bor

morbido - puha

rosolare [rozoláre] - megpirítani

tostare [tosztáre] - pörkölni, pirítani

 

Szólj hozzá

receptek szavak kis kék könyv primi